Postupak utvrđivanja i oduzimanja statusa vozila od istorijskog značaja propisan je Pravilnikom o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja ("Službeni glasnik RS", broj 59 od 12. jula 2024). Kompletan sadržaj navedenog pravilnika možete preuzeti ovde.
Vozilo od istorijskog značaja (oldtajmer) je motorno ili priključno vozilo, proizvedeno ili registrovano pre 30 i više godina, koje je u voznom stanju, održavano u originalnom ili približno originalnom stanju i kao takvo predstavlja materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa za koje je utvrđen status vozila od istorijskog značaja u skladu sa uslovima navedenog pravilnika.
Utvrđivanje statusa vozila od istorijskog značaja sprovodi se ispitivanjem tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila na osnovu Procedure za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja (Prilog 1 pravilnika).
Ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja obuhvata:
- Proveru usaglašenosti vozila sa podnetom dokumentacijom;
- Utvrđivanje tehničkih karakteristika vozila;
- Utvrđivanje originalnosti vozila, odnosno očuvanosti vozila u originalnom ili približno originalnom stanju;
- Utvrđivanje funkcionalnosti vozila sa ciljem provere da li je vozilo u voznom stanju.
Postupak vizuelnog pregleda sa ciljem provere originalnosti i očuvanosti vozila i postupak provere funkcionalnosti vozila opisani su u Postupku vizuelnog pregleda i provere funkcionalnosti vozila i njegovih sistema (Prilog 2 pravilnika).
Zahtev za ispitivanje podnosi vlasnik vozila (ili lice koje on ovlasti) ovlašćenoj organizaciji za ispitivanje tehničkih karakteristika i očuvanosti vozila od istorijskog značaja. Spisak ovlašćenih organizacija može se preuzeti ovde. Zahtev za ispitivanje vozila od istorijskog značaja (oldtajmer) može se preuzeti ovde, ili se može direktno popuniti na odgovarajućoj adresi ovlašćenih organizacija.
Uz zahtev podnosi se sledeća dokumentacija:
1) Dokumenta koja sadrže tehničke podatke potrebne za registraciju vozila (za prethodno registrovano vozilo – Saobraćajnu dozvolu / potvrdu o registraciji / potvrdu o privremenoj registraciji, ukoliko je vozilo registrovano; Uverenje o upisu u jedinstveni registar vozila ukoliko je stranka izgubila saobraćajnu dozvolu; za vozilo koje nije bilo registrovano – dokument koji izdaje proizvođač vozila ili njegov ovlašćeni predstavnik ili drugi dokaz iz koga se mogu obezbediti neophodni podaci);
2) Fotokopija Jedinstvene carinske isprave ili dokaz da je započet carinski postupak (uz original na uvid) i inostranu saobraćajnu dozvolu ukoliko se vozilo uvozi kao upotrebljavano;
3) Ispravu kojom se potvrđuje pravo svojine, ako vozilo nije prethodno registrovano na ime lica navedenog u zahtevu;
4) FIVA identifikaciona karta (ako je izdata i važeća) ili ostala dokumenta na osnovu kojih se mogu utvrditi tehničke karakteristike vozila, usaglašenost vozila sa originalnim stanjem, izvršene izmene ili poboljšanja konstrukcije i činjenice koje se odnose na istorijske događaje ili osobe koje su povezane sa predmetnim vozilom;
5) Fotografije vozila (spoljašnjost, unutrašnjost, motorski prostor) u stanju u kom se nalazi u trenutku podnošenja zahteva;
6) Dokazi o sprovedenim ispitivanjima prepravki na vozilu, ukoliko ih je bilo;
7) U slučaju reprodukcije istorijskog vozila, dokaz o sprovedenom ispitivanju pojedinačno proizvedenog, odnosno prepravljenog vozila, u zavisnosti od načina na koji je reprodukcija izrađena. Dokazom o sprovedenom ispitivanju u inostranstvu se može smatrati i evidencija o sprovedenom ispitivanju u saobraćajnoj dozvoli.
Važna napomena – Ostala dokumentacija prozvana tačkom 4) može u znatnoj meri pomoći proceduri utvrđivanja statusa vozila od istorijskog značaja. Poželjno je priložiti i deo iz tehničkog uputstva proizvođača ili drugi relevantan izvor (stručna literatura, automobilski časopis ili internet adresa), odnosno prospekt (brošura) vozila kojim se mogu potkrepiti tehnički podaci koji su uneti zahtevom, ali i originalni izgled vozila i/ili njegova nijansa boje. Predmetnim ispitivanjem utvrđuju se stvarne tehničke karakteristike vozila koje se mogu razlikovati od onih u saobraćajnoj dozvoli ili carinskoj ispravi, tako da bi zahtev trebalo da sadrži tačne podatke uz dodatnu dokumentaciju kao njihov relevantan izvor što u znatnoj meri može skratiti ukupno vreme ispitivanja.
Podnošenjem zahteva i dostavljene dokumentacije započinje proces utvrđivanja statusa vozila od istorijskog značaja koji sprovodi ovlašćena organizacija kojoj je zahtev upućen. Ukoliko se preliminarnim pregledom dostavljene dokumentacije (fotografija) utvrdi da vozilo očigledno ne ispunjava zahteve pravilnika po pitanju originalnosti i očuvanosti podnosilac zahteva se o tome obaveštava, a proces se obustavlja. Ukoliko to nije slučaj Agencija za bezbednost saobraćaja formira Tehničku komisiju sastavljenu od tri stručna lica (sa spiska stručnih lica predloženih od strane ovlašćenih organizacija, saveza klubova oldtajmera i Agencije za bezbednost saobraćaja) sa zadatkom da sprovede sve elemente ispitivanja vozila predviđene pravilnikom. Po formiranju tehničke komisije sa podnosiocem zahteva dogovara se vreme i mesto pregleda vozila. Za vozila van Beograda poželjno je da se (npr. od strane klubova oldtajmera) organizuje pregled više vozila. Vozilo koje se ispituje mora biti kompletno, čisto, bez značajnih oštećenja i u voznom stanju.
Na osnovu pozitivnog izveštaja o ispitivanju (uslov je pozitivno mišljenje dva ili sva tri člana Tehničke komisije) Agencija izdaje podnosiocu zahteva dva primerka potvrde o vozilu od istorijskog značaja, u skladu sa zakonom. Potvrda važi deset godina ili do nastanka bitne promene na vozilu, prepravke, promene stanja u pogledu originalnosti, značajnih oštećenja, odnosno narušene očuvanosti. Status vozila od istorijskog značaja oduzima se povlačenjem izdate potvrde u slučaju nastanka bitne promene na vozilu, prepravke, promene stanja u pogledu originalnosti, značajnih oštećenja i narušenosti očuvanosti vozila.
Za vozilo za koje je izdata FIVA karta kojoj nije istekao rok važenja, vlasnik vozila ovlašćenoj organizaciji podnosi FIVA kartu i potrebnu dokumentaciju. Stručno lice ovlašćene organizacije kojoj je podnet zahtev sprovodi aktivnosti identifikacije vozila (podrazumeva pregled vozila), a ukoliko smatra da je potrebno sprovodi i ostale aktivnosti predviđene procedurom pravilnika. Ukoliko se prilikom pregleda i obrade dokumentacije uoče neusklađenosti i nedostaci, formira se tehnička komisija za ispitivanje vozila za nastavak postupka kao da za vozilo nije izdata FIVA karta. U suprotnom ovlašćena organizacija formira pozitivan izveštaj bez tehničke komisije, a Agencija za bezbednost saobraćaja izdaje dva primerka potvrde o vozilu od istorijskog značaja.
Bitno je napomenuti da se pod PERIODOM podrazumeva vremensko razdoblje koje započinje godinom početka proizvodnje modela vozila, a završava se nakon 15 godina od godine proizvodnje vozila. Na primer, za Zastavu 101 proizvedenu 1989. godine period predstavlja vremenski interval od 1971. godine (godina početka proizvodnje modela) do 2004. godine (15 godina od godine proizvodnje). U prikazanom primeru, za navedeno vozilo iz 1989. godine, ukoliko postoje eventualne izmene, prihvatiljve su samo izmene koje odgovaraju izgledu ovog modela u periodu od 1971. godine do 2004. godine. Izmene izgleda vozila u odnosu na stanje (izgled) vozila pri izlasku iz proizvodnje se mogu prihvatiti samo u oblasti primene navedene definicije u slučajevima gde je u pravilniku, odnosno njegovim prilozima propisan period kao sastavni deo kriterijuma.