Пажљивко је анимирани лик који смо
представили у сарадњи са
педагозима и психолозима као најбољи
начин за интеракцију са децом
Унесите VIN ознаку (број шасије) Вашег возила.
Од почетка године у Србији је живот изгубило 39 пешака, што је готово половина свих погинулих у саобраћајним несрећама, а међу њима је троје деце.
Душко Пешић, директор Агенције за безбедност саобраћаја, рекао је за РТС да пешаци највише страдају у насељима тамо где би требало да су највише заштићени.
Агенција за безбедност саобраћаја покреће велику акцију на територији Србије само са једним циљем – заштитити пешаке у саобраћају.
“Пешаци страдају на проласцима државних путева кроз насеље, ако погледамо број погинулих пешака, више од 63 одсто је погинуло у насељу, ако узмемо у обзир и повређене – више од 93 посто је било у насељу”, каже Пешић.
Пешаци страдају на деловима насеља где нема тротоара, иако би тај део који се прогласи за насеље морао да има тротоар по дефиницији – они страдају на том делу где нема тротоара, приморани су да се крећу коловозом и то је један од разлога.
Поред тога, пешаци страдају и у близини пешачких прелаза, не на пешачком прелазу, јер очекују да их возачи негде ту очекују на пет, 10 или 15 метара, што је погрешно.
Постоји заблуда, како каже, да постоји зона пешачког прелаза што је нетачно – постоји само пешачки прелаз и возачи пешаке очекују на прелазу.
“Морам да на гласим да 12 одсто пешака страда баш на пешачком прелазу. Било да је грешка возача, било пешака због црвеног светла или неки други фактори као што су телефон, слушалице и слично“, рекао је Пешић.
“Највише погинулих пешака је на Чукарици, ако гледамо по београдским општинама – 23 погинула за претходне три године”, рекао је Пешић.
Нови Сад је следећа најугроженија локална самоуправа, затим Нови Београд, Ниш, Шабац, Вождовац, од 16 до 18 пешака погине у овим локалним самоуправама.
Пешић указује да је Чукарица карактеристична по неколико ствари, пре свега, ту пролази Ибарска магистрала, брза саобраћајница са више саобраћајних трака.
“Такође, на Чукарици се налази Ада Циганлија, шопинг мол у близини и то су нека места где пешаци страдају, а један од разлога јесте и то што имамо велики број захтева од стране пешака за преласцима коловоза, али имамо и велики број возила на том делу”, рекао је Пешић.
Дужина трајања зеленог светла за пешаке није довољна, односно дужина трајања зеленог светла за возила је предугачка и онда пешаци губе стрпљење и одлучују се на прелазак улице у том делу, истакао је директор Агенције.
Дакле, то је велика зона атракције, али овде се издваја што има велики број возила и трака, каже он.
Како расте број година код наших грађана, тако расте и ризик – већи је ризик за настанак саобраћајне незгоде.
“Доминантно нам као пешаци страдају особе које имају више од 65 година, а парадокс је што мали број деце страда као пешака, а они су нам најнеспремнији за саобраћај, немају добро изграђене психофизичке способности за процену брзине, њихова висина је мања од висине аутомобила и све су то неки параметри који ову групу чини веома ризичном”, указао је Пешић.
Када погледамо како расте број година, тако расте и број ризика од настанка саобраћајне незгоде са пешацима.
Старије особе доминантно страдају из неколико разлога, један од најважнијих је што су временом опале психофизичке способности али оне тога нису свесне, подвлачи Пешић.
“И даље мисле да истом брзином могу да пређу улицу као пре 20 или 30 година и онда се јавља погрешна процена – то је посебно изражено на булеварима, на улицама које имају више саобраћајних трака, јавља се грешка у процени и долази до судара”, указује Пешић.
Пешић је рекао да највише пешака страда у децембру, а почев од септембра расте број погинулих пешака у саобраћајним незгодама.
Према његовим речима, има више разлога за то. У том периоду краћи је дан, знатно дуже траје ноћ.
Период од октобра када иде хладније време и један од разлога је нестрпљивост, хладно им је и нису спремни да сачекају довољно дуго зелено светло, да сачекају возила да прођу и онда крећу да прелазе улицу, рекао је он.
Што се тиче доба дана, ако се говори о јесењим и зимским месецима, то су први мрак и сумрак, дакле, негде од 17 или 18 сати.
Ако погледамо последње две године, 40 пешака је погинуло у том 17. или 18. сату, ако говоримо о летњим месецима – то је после 21 сата, тада је тад првим сумрак и мрак, рекао је Пешић.
У овим деловима године када ноћ траје дуже, више пешака страда, а разлог је слаба уочљивост пешака у ноћним условима, пешаци су најчешће у тамнијој одећи, немају рефлектујуће елементе и онда их возачи тешко уочавају у ноћним условима, истакао је Пешић.
“Ако додамо томе недостатак тротоара и кретање пешака по коловозу, онда су то разлози доминантни због којих пешаци страдају”, каже директор Агенције за безбедност саобраћаја.
Пратите наше новости и обавештења и будите редовно информисани о актуелностима у Агенцији за безбедност саобраћаја