Кабинет директора | Сектор за правне и финансијске послове | Сектор за планирање развој и квалитет | Сектор за возаче | Сектор за возила
Насловна » Безбедност саобраћаја » Пројекти

Пројекат мапирања ризика на деоници пута IA-2 „Ибарска магистрала“ од Београда (Жарково) до Чачка (Прељине), у складу са EuroRAP стандардом

 

27.12.2013. године

Агенција за безбедност саобраћаја је у сарадњи са АМСС – Центром за моторна возила реализовала пилот пројекат мапирања ризика на путу IA-2 „Ибраска магистрала“, на деоници од Београда (Жарково) до Чачка (Прељине) у дужини од 131,1km.

Фото: Ауто мото савез Србије


Мапирање ризика је извршено на основу броја и последица саобраћајних незгода у трогодишњем периоду од 2010-2012. године, применом EuroRAP методологије (EuroRAP – European Road Assessment Programme – Европски програм за оцену безбедности пута) која анализира:

  - број саобраћајних незгода са погинулим и тешко повређеним лицима,

  - конкретне локације саобраћајних незгода,

  - вредност просечног годишњег дневног саобраћаја,

  - координатни почетак и завршетак деонице,

  - вредност израчунатог ризика,

  - корекциони фактор итд.

Практично, то је објективни метод оцењивања безбедности пута, на основу стварних нежељених догађаја на посматраној путној мрежи и представља стандардни алат препознат у Закону о безбедности саобраћаја на путевима.
Током реализације пројекта сарадња је остварена са Управом саобраћајне полиције МУП-а Србије, у погледу утврђивања конкретних локација настанка саобраћајних незгода, као и ЈП „Путеви Србије“ у погледу утврђивања деоница на том делу Ибарске магистрале, као и коришћења података о просечном годишњем дневном саобраћају.

Слике 1 и 2. Детаљи са „високо ризичне“ деонице Жарково – Кружни пут (Кнежевац)

На основу добијених резултата најризичнијe деонице Ибарске магистрале су:
  (1) Жарково – Кружни пут (Кнежевац) – 5,4km,
  (2) Љиг – Дићи 8,7km,
  (3) Жупањац – Дудовица 6,4km и
  (4) Угриновци – Бућин гроб 10,8km.

 

Слике 3 и 4. Детаљи са „високо ризичне“ деонице Угриновци – Бућин Гроб

Агенција за безбедност саобраћаја ће и у наредном периоду учествовати у реализацији пројеката који имају за циљ идентификацију најризичнијих деоница и локација на путној мрежи у Србији, у циљу предузимања мера и акција за отклањање проблема и унапређења безбедности у саобраћају на територији читаве државе.

Индивидуални ризик страдања

Колективни ризик страдања

Ризик страдања у односу на категорију пута

 

РЕАЛИЗОВАН ПИЛОТ ПРОЈЕКАТ МАПИРАЊА РИЗИКА У СКЛАДУ СА EuroRAP СТАНДАРДОМ НА ДЕОНИЦИ ПУТА Е-75 БЕОГРАД – НОВИ САД

Агенција за безбедност саобраћаја је реализовала пилот пројекат iRAP/EuroRAP Србија за деоницу пута Е-75 од Београда до Новог Сада (Батајничка петља – Темеринска петља). iRAP/EuroRAP протокол подразумева процену безбедности пута системом оцењивања сврставањем деоница у пет дефинисаних категорија ризика (EuroRAP) и процену безбедности пута оцењивањем системом звездица (iRAP). Пилот пројекат за деоницу од Београда до Новог Сада је реализован у сарадњи са Ауто мото савезом Србије, Министарством унутрашњих послова – Управом саобраћајне полиције и Јавним предузећем „Путеви Србије“. Пилот пројекат представља увод за реализацију комплетног мапирања државних путева Републике Србије у складу са iRAP/EuroRAP протоколом и стандардом.

EuroRAP протокол подразумева истраживање ризика страдања на деоницама путева на основу броја и последица саобраћајних незгода. Стандард у начину израчунавања и процене ризика је јединствен а методологија је припремљена од стране експерата EuroRAP-а и, заснована је на искуству истраживања и мапирања ризика у многим европским земљама. iRAP протокол у основи захтева снимање деоница специјализованим возилом које снима најважније карактеристике пута и околине са аспекта безбедности саобраћаја.

У оквиру пилот пројекта истраживане су следеће категорије ризика Crash risk per kilometer travelled – Индивидуални ризик страдања, Crash density – Колективни ризик страдања, Crash risk by road type – Ризик страдања у односу на категорију пута и Potential crash savings – Потенцијал за смањење страдања (у погледу улагања у инфраструктурне и друге мере). За потребе овог истраживања коришћени су подаци о броју, врстама и последицама саобраћајних незгода за трогодишњи период од 2008. до 2010. године. Такође, подаци о саобраћају – ПГДС (просечни годишњи дневни саобраћај) односе се на исти трогодишњи период (2008-2010).

Реализација пилот пројекта имала је за циљ сагледавање обима активности, могућности и ограничења за реализацију комплетног мапирања ризика на мрежи државних путева Србије. Намера је да iRAP/EuroRAP оцењивање путева и мапирање ризика у наредним годинама постане стандардни алат који доприноси унапређењу безбедности саобраћаја, на начин промене у понашању од стране корисника путева (посебно на ризичним деоницама), као и на начин отклањања недостатака пута, опреме пута и околине од стране управљача пута (смањењем нивоа ризика на ризичним деоницама).

Пилот пројекат – деоница Београд (Батајничка петља) – Нови Сад (Темеринска петља)

  Crash risk per kilometer travelled – Индивидуални ризик страдања (.pdf 0,9MB)

  Crash density – Колективни ризик страдања (.pdf 0,9MB)

  Crash risk by road type – Ризик страдања у односу на категорију пута (.pdf 0,9MB)

  Potential crash savings – Потенцијал за смањење страдања (.pdf 0,9MB)