Кабинет директора | Сектор за правне и финансијске послове | Сектор за планирање развој и квалитет | Сектор за возаче | Сектор за возила
Насловна » Безбедност саобраћаја » Пројекти

РЕАЛИЗОВАН ПРОЈЕКАТ „ПРАЋЕЊЕ ОСНОВНИХ ОБЕЛЕЖЈА САОБРАЋАЈНИХ НЕЗГОДА У СРБИЈИ У СКЛАДУ СА CADаS ПРЕПОРУКАМА ЕВРОПСКЕ КОМИСИЈЕ”

 

Агенција за безбедност саобраћаја била је наручилац пројекта „Праћење основних обележја саобраћајних незгода у Србији у складу са CADaS препорукама Европске комисије” који има за циљ усклађивање сета података о саобраћајним незгодама који се евидентира у Србији са препорукама Европске комисије. Реализација Пројекта практично означава формирање основе за рад на унапређењу безбедности саобраћаја у Србији. Наиме, једна од активности Агенције дефинисана Законом о безбедности саобраћаја јесте развој јединствене базе података од значаја за безбедност саобраћаја, као важног елемента за прецизно дефинисање постојећег стања, идентификовање проблема и планирање будућих мера у безбедности саобраћаја.

Пројекат је реализовао истраживачки тим Саобраћајног факултета у Београду, руководилац Пројекта био је доц. др Далибор Пешић, а представници Агенције за безбедност саобраћаја и Министарства унутрашњих послова Републике Србије били су стручни консултанти на реализацији Пројекта.

У оквиру Пројекта извршено је детаљно поређење препорученог CADaS сета података и националних база података. Имајући у виду уочене разлике, као и најбољу европску праксу, дефинисан је предлог основног сета података о саобраћајним незгодама које је потребно прикупљати у Србији, у складу са препорукама Европске комисије. Сет података чине променљиве организоване у четири групе података:

   1. Подаци о саобраћајним незгодама,

   2. Подаци о путу,

   3. Подаци о учесницима у саобраћајној незгоди,

   4. Подаци о лицима.

 

Неке од новина које су предвиђене односе се на прецизније дефинисање места догађања саобраћајне незгоде, евидентирање ознака на коловозу на локацији на којој се догодила саобраћајна незгода, евидентирање податка о томе да ли се саобраћајна незгода догодила на мосту, у тунелу, у зони радова, итд. Поред тога, предложено је евидентирање податка о Типу саобраћајне незгоде одабиром одговарајућих графичких приказа, као и податка o Маневру учесника непосредно пре саобраћајне незгоде. Новим сетом података обухваћено је и евидентирање података о коришћењу система пасивне заштите, психофизичком стању возача непосредно пре саобраћајне незгоде, података о сврси путовања, итд.

Уважавајући британски модел предложено је евидентирање фактора који су допринели настанку саобраћајне незгоде. Наиме, према Пројекту утицајним факторима сматрају се сви они фактори који су допринели настанку саобраћајне незгоде, и које је полицијски службеник определио на основу утврђених „доказа“ за време увиђаја, након увиђаја или на основу изјава сведока или учесника саобраћајне незгоде.

Један од резултата Пројекта је „Приручник за праћење основних обележја саобраћајних незгода у Србији, у складу са CADaS препорукама Европске комисије“ намењен члановима увиђајних екипа које врше прикупљање података на лицу места саобраћајне незгоде. Поред тога, Пројектом је предложен и СН образац који има за циљ да поједностави прикупљање података од стране полицијског службеника за време вршења увиђаја.

Нови начин праћења обележја о саобраћајним незгодама предложен је са циљем да се побољшају обим и квалитет анализа које могу бити спроведене, као и да се постигне упоредивост и хармонизација података о саобраћајним незгодама на европском нивоу.

 

Пројекат мапирања ризика на деоници пута IA-2 „Ибарска магистрала“ од Београда (Жарково) до Чачка (Прељине), у складу са EuroRAP стандардом

 

27.12.2013. године

Агенција за безбедност саобраћаја је у сарадњи са АМСС – Центром за моторна возила реализовала пилот пројекат мапирања ризика на путу IA-2 „Ибраска магистрала“, на деоници од Београда (Жарково) до Чачка (Прељине) у дужини од 131,1km.

Фото: Ауто мото савез Србије


Мапирање ризика је извршено на основу броја и последица саобраћајних незгода у трогодишњем периоду од 2010-2012. године, применом EuroRAP методологије (EuroRAP – European Road Assessment Programme – Европски програм за оцену безбедности пута) која анализира:

  - број саобраћајних незгода са погинулим и тешко повређеним лицима,

  - конкретне локације саобраћајних незгода,

  - вредност просечног годишњег дневног саобраћаја,

  - координатни почетак и завршетак деонице,

  - вредност израчунатог ризика,

  - корекциони фактор итд.

Практично, то је објективни метод оцењивања безбедности пута, на основу стварних нежељених догађаја на посматраној путној мрежи и представља стандардни алат препознат у Закону о безбедности саобраћаја на путевима.
Током реализације пројекта сарадња је остварена са Управом саобраћајне полиције МУП-а Србије, у погледу утврђивања конкретних локација настанка саобраћајних незгода, као и ЈП „Путеви Србије“ у погледу утврђивања деоница на том делу Ибарске магистрале, као и коришћења података о просечном годишњем дневном саобраћају.

Слике 1 и 2. Детаљи са „високо ризичне“ деонице Жарково – Кружни пут (Кнежевац)

На основу добијених резултата најризичнијe деонице Ибарске магистрале су:
  (1) Жарково – Кружни пут (Кнежевац) – 5,4km,
  (2) Љиг – Дићи 8,7km,
  (3) Жупањац – Дудовица 6,4km и
  (4) Угриновци – Бућин гроб 10,8km.

 

Слике 3 и 4. Детаљи са „високо ризичне“ деонице Угриновци – Бућин Гроб

Агенција за безбедност саобраћаја ће и у наредном периоду учествовати у реализацији пројеката који имају за циљ идентификацију најризичнијих деоница и локација на путној мрежи у Србији, у циљу предузимања мера и акција за отклањање проблема и унапређења безбедности у саобраћају на територији читаве државе.

Индивидуални ризик страдања

Колективни ризик страдања

Ризик страдања у односу на категорију пута

 

РЕАЛИЗОВАН ПИЛОТ ПРОЈЕКАТ МАПИРАЊА РИЗИКА У СКЛАДУ СА EuroRAP СТАНДАРДОМ НА ДЕОНИЦИ ПУТА Е-75 БЕОГРАД – НОВИ САД

Агенција за безбедност саобраћаја је реализовала пилот пројекат iRAP/EuroRAP Србија за деоницу пута Е-75 од Београда до Новог Сада (Батајничка петља – Темеринска петља). iRAP/EuroRAP протокол подразумева процену безбедности пута системом оцењивања сврставањем деоница у пет дефинисаних категорија ризика (EuroRAP) и процену безбедности пута оцењивањем системом звездица (iRAP). Пилот пројекат за деоницу од Београда до Новог Сада је реализован у сарадњи са Ауто мото савезом Србије, Министарством унутрашњих послова – Управом саобраћајне полиције и Јавним предузећем „Путеви Србије“. Пилот пројекат представља увод за реализацију комплетног мапирања државних путева Републике Србије у складу са iRAP/EuroRAP протоколом и стандардом.

EuroRAP протокол подразумева истраживање ризика страдања на деоницама путева на основу броја и последица саобраћајних незгода. Стандард у начину израчунавања и процене ризика је јединствен а методологија је припремљена од стране експерата EuroRAP-а и, заснована је на искуству истраживања и мапирања ризика у многим европским земљама. iRAP протокол у основи захтева снимање деоница специјализованим возилом које снима најважније карактеристике пута и околине са аспекта безбедности саобраћаја.

У оквиру пилот пројекта истраживане су следеће категорије ризика Crash risk per kilometer travelled – Индивидуални ризик страдања, Crash density – Колективни ризик страдања, Crash risk by road type – Ризик страдања у односу на категорију пута и Potential crash savings – Потенцијал за смањење страдања (у погледу улагања у инфраструктурне и друге мере). За потребе овог истраживања коришћени су подаци о броју, врстама и последицама саобраћајних незгода за трогодишњи период од 2008. до 2010. године. Такође, подаци о саобраћају – ПГДС (просечни годишњи дневни саобраћај) односе се на исти трогодишњи период (2008-2010).

Реализација пилот пројекта имала је за циљ сагледавање обима активности, могућности и ограничења за реализацију комплетног мапирања ризика на мрежи државних путева Србије. Намера је да iRAP/EuroRAP оцењивање путева и мапирање ризика у наредним годинама постане стандардни алат који доприноси унапређењу безбедности саобраћаја, на начин промене у понашању од стране корисника путева (посебно на ризичним деоницама), као и на начин отклањања недостатака пута, опреме пута и околине од стране управљача пута (смањењем нивоа ризика на ризичним деоницама).

Пилот пројекат – деоница Београд (Батајничка петља) – Нови Сад (Темеринска петља)

  Crash risk per kilometer travelled – Индивидуални ризик страдања (.pdf 0,9MB)

  Crash density – Колективни ризик страдања (.pdf 0,9MB)

  Crash risk by road type – Ризик страдања у односу на категорију пута (.pdf 0,9MB)

  Potential crash savings – Потенцијал за смањење страдања (.pdf 0,9MB)