У Београду је 23. и 24. септембра одржана завршна конференција међународног пројекта „Бољи систем безбедности саобраћаја заснован на дубинским анализама саобраћајних незгода у Босни и Херцеговини и Републици Србији“.
На завршној конференцији су представљене активности и резултати међународног пројекта, који је током две године трајања окупио велики број страних и домаћих стручњака из области безбедности саобраћаја.
Пројекат је реализован под покровитељством УН фонда за безбедност саобраћаја, а уз подршку Економске комисије за Европу Уједињених нација (UNECE) и Светске здравствене организације (WHO).
Вршилац дужности директора Агенције за безбедност саобраћаја Бранко Стаматовић рекао је да мултидисциплинарна анализа саобраћајних незгода треба да пружи одговоре на то како и због чега су се догодиле саобраћајне незгоде са смртним исходом. Стаматовић је током завршне конференције пројекта рекао да је идеја тог пројекта, који је реализован у Србији и Босни и Херцеговини, да се сагледа пракса и да се чују међународна искуства.
"Последице саобраћајне незгоде треба да се анализирају на тај начин да из различитих углова добијемо одговоре, не само од саобраћајних инжењера или машинских инжењера, већ и правника, психолога и других, да бисмо боље сагледали на који начин и због чега се догодила саобраћајна незгода са смртним последицама и како бисмо могли да донесемо мере које ће предупредити и спречити такве врсте саобраћајних незгода и смањити страдање на нашим путевима. Брзина и вожња под дејством алкохола два су најчешћа утицајна фактора саобраћајних незгода у Србији. Зато је веома важно да кроз системске мере подижемо ниво безбедног учествовања у саобраћају“, истакао је Стаматовић.
Начелник Управе саобраћајне полиције Славиша Лакићевић изјавио је да је од почетка године на путевима у Србији погинуло 26 људи мање него у истом периоду претходне године. "Статистика говори да је мање погинулих на нашим путевима за исти период прошле године, али докле год имамо и једну жртву која је смртно страдала на нашим путевима, ми у систему безбедности саобраћаја нисмо задовољни. Сведоци смо да задњих десетак дана имамо повећано страдање и већи број саобраћајних незгода на нашим путевима, поготово младих возача и возача са пробном возачком дозволом. Верујем да ће све институције које се баве безбедношћу саобраћаја дати максимум да би безбедност саобраћаја била унапређена и да би Србија била једна од најбезбеднијих земаља у Европи. Да бисмо у томе успели потребна је једна синергија свих нас који смо у систему безбедности саобраћаја“, истакао је Лакићевић.
Стална координаторка УН у Србији Матилде Морд рекла је да саобраћајне незгоде односе више од милион живота сваке године и представљају водећи узрок смртности међу младим особама. "Економска комисија за Европу УН (УНЕЦЕ) и Светска здравствена организација (СЗО) заједно са Агенцијом за саобраћај Шведске подржавају Србију и БиХ у увођењу мултидисциплинарних анализа саобраћајних незгода као корак ка спасавању живота и унапређењу система безбедности саобраћаја", нагласила је она.
Директор Канцеларије Светске здравствене организације за Србију Фабио Скано рекао је да саобраћајне незгоде нису чињеница на коју људи треба да се навикну, већ је то нешто што може да се решава. "СЗО има методологију која се бави проучавањем различитих фактора укључујући и факторе који се могу изменити да би се унапредила ситуација у безбедности у саобраћају. Ми знамо и да на саобраћајне незгоде утичу и фактори понашања као што су ризична понашања и заштитна инфраструктура. Ми желимо да видимо која су то ризична понашања која можемо да смањимо, а најважније од њих јесте смањење брзине", оценио је Скано.
Ненад Николић из УНЕЦЕ је рекао да та институција заједно са СЗО у последње две године, са свим учесницима система безбедности у саобраћају у Србији и БиХ, ради на увођењу мултидисциплинарних анализа саобраћајних незгода. "Ово је значајан и користан алат безбедности саобраћаја где се анализом зашто је дошло до страдања у саобраћајним незгодама дају препоруке како да се такви догађаји више никада не понове. Последње две године радили смо анализу законског оквира Србије и БиХ и дали смо мапу пута како да се мултидисциплинарне анализе уведу у национално законодавство. Обучили смо и више од 100 експерата из области безбедности саобраћаја у две земље како да анализу примене у пракси", истакао је Николић.
Закључци конференције јасно указују да је за смањење броја жртава у саобраћају потребан свеобухватан приступ који би обухватио увођење дубинских анализа као трајне праксе, као и блиску сарадњу свих институција и међународних организација. Србија и Босна и Херцеговина, уз подршку УН, UNECE и СЗО, направиле су значајан корак ка том циљу, показујући да се системска безбедност гради знањем, заједничким радом и јасном визијом – да ниједан живот не буде изгубљен на путевима.





